Gun kinderen hun eigen label!

#eigenlabel

De afgelopen jaren hebben wij in Nederland meer kinderen een diagnose voor een psychiatrische stoornis gegeven dan ooit tevoren[1]. In de huidige veranderende tijdgeest komt een groep kinderen met bepaalde eigenschappen en gedragingen klaarblijkelijk steeds meer in de problemen.

  • De vraag is alleen; ligt dat aan deze kinderen of aan onze maatschappij?

Dat vergt een kritische blik naar onszelf als opvoeders, hulpverleners, en beleidsmakers. Het doel van opvoeding, onderwijs en jeugdzorg is om elk uniek kind te helpen, optimaal te participeren in deze maatschappij. We hebben een nieuw bewustzijn nodig bij individuele ouders, leerkrachten, docenten en jeugdhulpverleners, gebaseerd op de vraag:

  • 'Wat heeft een kind nodig?' en niet  'Wat mankeert een kind?'

Nieuw beleid van de overheid in de vorm van het Passend Onderwijs en een nieuwe Jeugdwet met decentralisatie van de Jeugdzorg lijkt een stap in de goede richting, maar is niet voldoende. Het ontzorgen en ontlabelen mag voor de overheid geen excuus zijn voor onverantwoordelijke bezuinigingen op de Jeugdzorg.

  • 'Geen label' betekent niet dat er geen zorg nodig is!

Graag dragen wij daaraan zelf een bescheiden steentje bij en bieden wij met deze website informatie en ondersteuning aan ouders die misschien een moeilijke tijd ervaren in de omgang met hun kinderen, aan leerkrachten, docenten of hulpverleners die mogelijk niet goed weten hoe zij met specifiek gedrag van kinderen kunnen omgaan en aan de overheid en de jeugdzorg, die te maken krijgen met nieuw beleid en zware bezuinigingen.

Een nieuwe generatie van moeilijke kinderen?

Het aantal kinderen in Nederland met een officiële diagnose voor een psychiatrische stoornis is in de laatste jaren explosief gestegen[1]. Denk aan diagnoses voor ADHD, PDD-NOS, Anti-Sociaal, Manisch-depressief, ADD, Borderline, Bipolair en nog vele andere stoornissen.

  • De vraag is: Zegt dat iets over onze kinderen of over onze maatschappij?

Betekent het dat onze kinderen moeilijker geworden zijn? Of dat zij het in deze tijd en maatschappij moeilijker hebben om tot hun recht te komen en goed te kunnen participeren? De vraag is dan; is dat erg, hoe komt dat en wat kunnen wij daar aan doen?

[1] http://www.gezondheidsraad.nl/nl/taak-werkwijze/werkterrein/optimale-gezondheidszorg/participatie-van-jongeren-met-psychische

 

Een diagnose mag een kind niet belemmeren

Wanneer een diagnose een kind verder helpt en belemmeringen oplost, dan kan niemand daar iets op tegen hebben. Maar wanneer een diagnose juist belemmeringen veroorzaakt, waardoor een kind niet goed kan participeren in onze samenleving, dan lijkt het niet verstandig te vroeg, te snel en te hard een uitsluitend medische diagnose te geven.

Er kleeft namelijk een aantal belangrijke nadelen aan het ‘bestempelen’ van kinderen met een psychiatrische diagnose. Klik hier voor een schets van deze nadelen. 

Kinderen leven in veranderende tijdgeest

Hoe komt het nu dat we in deze tijd zo’n enorme toename van kinderen met psychiatrische diagnoses zien? Dat is een complexe vraag omdat veel factoren daar invloed op hebben. Denk aan veranderende opvoedstijlen, onderwijssystemen, overheidsbeleid, visies vanuit de wetenschap, nieuwe media-ontwikkelingen en een actieve farmaceutische industrie.

Toch is het wel belangrijk je daar enigszins in te verdiepen, zodat je meer inzicht krijgt in alle krachten die meespelen in dit veld. Klik hier voor een beschrijving van de oorzaken.